Huwelijk organiseren? Wij helpen we een stuk verder! Allemaal leuk, zo’n huwelijksaanzoek, maar nu het op organiseren aankomt begin ik stress te krijgen. Trouwen doe je niet elke dag en ik weet niet wat je wanneer moet regelen. Je zal snel merken dat een huwelijk organiseren heel wat tijd, energie en stress met zich mee brengt.
Huwelijk organiseren volgens een stappenplan
Wat breng je best het eerst in orde? ‘Hoe sneller jullie een datum hebben, hoe sneller jullie een locatie kunnen vinden die bij jullie past. Reserveer de feestzaal bij voorkeur minstens een jaar op voorhand’, zegt event manager Valerie Miseur. Tip: vraag na of er personeel en meubilair inbegrepen is in de prijs. Zo kom je in een later stadium niet voor onaangename verrassingen te staan.
Wanneer verstuur je de uitnodigingen?
Als jullie een datum gekozen hebben, kunnen jullie er gericht naartoe werken. De volgende stap is de gastenlijst, die je dan een save the date kan sturen. ‘Naast jullie namen en jullie trouwdag moet er niets anders op het papiertje vermeld worden. Het gaat erom dat je gasten rekening houden met het huwelijk bij het plannen van een eventuele vakantie’, klinkt het. De uitnodiging volgt ten laatste zes weken voor het huwelijk. Geef mensen drie weken de tijd voor de RSVP. Vermeld op je uitnodiging een uiterlijke datum (drie weken voor de grote dag) waarop ze moeten geantwoord hebben. De gasten die zullen komen, ontvangen twee weken voor het huwelijk een reminder.
Wanneer mag je trouwjurken passen?
Aanstaande bruidjes doen er goed aan om snel ideeën op te doen voor hun bruidsjurk. ‘De meeste jurken worden op maat gemaakt. Als je dan een buitenlandse leverancier hebt, spreek je al snel van twee à drie maanden levertermijn. Daarna moet je natuurlijk ook nog de aanpassingen laten doen in de bruidswinkel zodat alles perfect past’. Een kostuum op maat is een aanrader zodat dit een paar weken voor het huwelijk nog aangepast kan worden.’
Hoe bepaal je een huwelijksthema?
Een Huwelijk organiseren met een themakleur is altijd handig. Zo kan je er de decoratie, het drukwerk enzovoort op afstemmen. Dit helpt je ook om tijdens het proces bepaalde keuzes te maken voor het drukwerk, de bloemen, de kleding van bruidskindjes, enveloppendoos, kaarsen,… ‘Hou rekening met je gasten. Je wil niet dat zij zich ongemakkelijk gaan voelen bij het thema’, zegt Valerie. Ze raadt aan om een moodboard, bijvoorbeeld op Pinterest, te maken. Dat helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van de stijl die bij jullie past. ‘Boek niet direct de eerste dag alles wat je op internet vindt. Neem de tijd om verschillende sites in binnen- en buitenland te vergelijken voor je decoratie. Ga naar verschillende winkels en vergelijk de prijs voor het huren of aankopen.
Wat als het feest – letterlijk – in het water dreigt te vallen?
‘Neem altijd het zekere voor het onzekere en voorzie steeds een plan B voor de belangrijkste onderdelen’, raadt Valerie aan. Hou je het feest buiten? Voorzie dan parasols, paraplu’s of een tent zodat je toch droog blijft als het begint te regenen. Werk met een team van dj’s. Als de ene plots ziek is, dan ben je zeker dat er iemand anders kan komen om je feest te doen slagen op de dansvloer.
Hoe beperk ik stress op mijn grote dag?
Als bruidspaar zal je een hectische dag hebben. Zorg ervoor dat je regelmatig iets eet en drinkt. Leg in de bruidswagen een flesje water en eventueel een koekje, of plan een gezellige lunch met de suite. ‘Las zeker voldoende rustmomenten in, zo kan je samen nagenieten van wat al geweest is, of vooruit kan kijken naar wat nog komt’, zegt Valerie. ‘Hou ook rekening met de bruidskindjes. Als ze nog een middagdutje moeten doen, is het niet aangeraden om je ceremonie te plannen in de namiddag.’
Wat moet je als bruid binnen handbereik hebben op de huwelijksdag?
Een ding staat vast volgens Valerie. ‘Neem in een tasje een pakje zakdoekjes mee, want de tranen zullen vloeien’, zegt ze. Denk er ook aan om een dekentje, sjaal of jas mee te nemen tijdens de fotoreportage. Zo voorkom je dat je je het koud krijgt. Een extra paar panty’s is ook altijd goed om bij te hebben. En ook al heb je jouw heels al ingelopen: een paar ballerina’s of sneakers verlichten de pijn tijdens de dansavond.
Hoe bedank je de genodigden?
Bedankjes worden de avond van het huwelijk al meegegeven. Dit zijn kleine geschenkjes die als aandenken dienen. Bij MerryMakers pakken ze het creatief aan met een anti- katerkit, een gepersonaliseerd waterflesje, gepersonaliseerde champagne,… Vier à zes weken na het huwelijk kan je dan nog bedankkaartjes naar de gasten sturen met één of meerdere foto’s van het bruidspaar.
Wie betrek je bij je huwelijk?
Een huwelijk is een zaak tussen jou en je verloofde. Hoe meer mensen je betrekt bij de organisatie, hoe meer meningen je zal horen. Bovendien is het heel moeilijk om nee te zeggen tegen vrienden of familie. Daarom is het beter wanneer de organisatie van jullie huwelijk iets tussen jullie en de wedding planner is. Geef mensen die belangrijk voor je zijn een functie tijdens de dag. Tip van Valerie: laat hen tijdens de ceremonie een tekst lezen. Of vraag aan je getuige en bruidsmeisjes om het vrijgezellenfeest te plannen.
Hoe druk je de kosten van je huwelijk?
Op een huwelijk kan je geen minimum of maximumprijs plakken, maar er zijn volgens de wedding planners wel enkele tips om het feest goedkoper te maken.
– Bepaal een budget. Ga hiervoor rond de tafel zitten, eventueel met jullie ouders. Bekijk welk bedrag jullie kunnen sparen, vraag eventueel of je ouders iets sponsoren. Heel vaak geven ouders de bruidsjurk of het kostuum cadeau.
– Kies voor kaarsen. Bloemen zijn heel duur, maar in de kerk heb je er maar een uurtje genot van. Kaarsen zijn minstens even gezellig en veel goedkoper.
– Ga eens praten op het gemeentehuis. Een burgerlijk huwelijk is op een weekdag meestal veel goedkoper dan in het weekend. Bovendien bezorgt het je de dag zelf dan ook meer rust.
– Wees streng in je gastenlijst. Natuurlijk is het leuk om al je buren en kennissen te vragen. Stel jezelf echter de vraag, wie je echt aan je zijde wil die dag. Probeer mensen die je ‘moet’ tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld door hen alleen voor de receptie of het dansfeest te vragen.
– Werk met een wedding planner: deze mensen kunnen vaak goedkoper aan benodigdheden geraken bij leveranciers.
Je Huwelijk organiseren brengt toch een beetje stress? Met deze checklist van MerryMakers blijft alles onder controle.
tags: Catering – cerenmoniemeester – ceremoniewagens – feestkleding – fotograaf